بررسی تاریخچه ی مشروبات الکلی:

استفاده از الکل ریشه ی دیرینه ای در زندگی بشر دارد،کمبوجیه اولین کسی بوده که در قرن ششم قبل از میلاد، نام الکلیک به او اطلاق شده است بسیاری از مردمان فرهنگ های قدیم مانند مصر، یونان و رم در استفاده از شراب افراط میکردند.قدیمی ترین فرمول تهیه شراب در حدود یک ونیم قرن قبل از میلاد مسیح به وسیله ی «مارکوس کاتا» در ایتالیا ثبت شد.در حدود 800 سال بعد از میلاد مسیح، مرحله تقطیرتوسط یکی از شیمیست های عرب توسعه پیدا کرد.(هاشمیان؛502:1376)



قرن ها پیش یکی از دانشمندان اسلامی به نام محمد بن زکریای رازی (متوفی به سال 311 ه.ق) از تقطیر بخار شراب ماده ای به دست آورد که می توانست علاوه بر کاربرد پزشکی به عنوان بهترین حلال شیمیایی مورد استفاده قرار گیرد، وی این ماده را الکحل نامید.(شیخ؛1377 :92)

«کحل» به معنی سرمه است و در ادبیات ما چیزی را که ارزش زیاد داشته و کمیاب است به سرمه چشم تشبیه میکنند.این نشان میدهد که نام اصلی این ماده الکحل بوده و بر اثر کاربرد زیاد این لفظ،حرف «ح» ازان حذف شده است.(مهیار؛654:1384)

مک گاورن در تحقیقات خود به نتایج جدیدی رسیده است. او کشف کرده است که در عصر حجر حدود 9 هزار سال پیش ساکنین دهی در چین نوعی نوشیدنی با 10 درصد الکل درست می کردند. این نوشیدنی که به انگلیسی به آن مید (mead) و در آلمانی مت(met) می گویند، عمدتا از عسل و آب درست می شود. در آلمانی اصطلاح دیگری هم به کار می رود که ترجمه آن “شراب عسل” می شود. مک گاورن در ظروفی که از آن زمان به جا مانده، ذرات اسید تارتاریک و موم عسل پیدا کرده است. او در زمینه تشخیص بقایای الکل در اشیای مربوط به دوران ماقبل تاریخ تخصص و شهرت جهانی دارد. ظاهرا چینی ها در آن دوران با میوه و عسل نوشیدنی های الکلی درست می کرده اند.

علاوه بر این ها مشخص شده است که چینی ها برای ساختن الکل از برنج وحشی نیز استفاده می کرده اند. حدس زده می شود که در دوران ماقبل تاریخ، که انسان ها از علم شیمی چیزی نمی دانستند، برنج را می جویدند و آن را در دهان خود برای مدتی نگه می داشتند تا نشاسته آن توسط بزاق دهان تبدیل به قند مالت شود. بعد برنج جویده شده را به مواد دیگر اضافه می کردند.از نظر مک گاورن الکل به انسانها کمک می کرده تا در شرایط سخت آن دوران زندگی راحت تری داشته باشند. برای همین هم در دوران نوسنگی تولید ابتدایی نوشیدنی های الکلی در مناطق مختلف دنیا رواجیافت.مک گاورن در تپه حاجی فیروز در شمال غربی ایران نیز قفسه های شراب پیدا کرده که مربوط به دوران ماقبل تاریخ است. در آنجا شراب را در ظروف در بسته، به طوری که هوا وارد آن نشود، نگهداری می کردند. ظاهرا ساکنین آن دهکده به عنوان مزه نیز از پسته استفاده می کردند. مک گاورن و هیئت تحقیقاتی اش تقریبا در همه آشپزخانه های آن دهکده به بقایای ظروفی که در آن شراب را نگه می داشتند، برخورده اند. مک گاورن بر این باور است که نوشیدن الکل در آن منطقه، امتیاز ویژه مرفهین نبوده و همه مردان و زنان الکل می نوشیده اند.مک گاورن همچنین در گودین تپه در ایران با اولین منبع آبجو، که مربوط به 5500 سال پیش است، روبرو شده است. هنگام درست کردن آبجو، سنگ هایی هم شکل می گیرند که باید آن را از آبجو جدا کرد. ولی ظروفی که در آن زمان در گودین تپه در آن آبجو درست می کردند، طوری ساخته شده بود که در حینریختن آبجو سنگ ها بیرون نریزند.(www.pezeshk.us)

3-1-2. عوارض مصرف مشروبات الکلی:

مصرف مشروبات الکلی در بسیاری از کشورهای جهان گسترش فراوانی یافته است و در حال حاضر بعنوان یکی از بزرگتریتن آفت های جهان مورد بررسی قرار می گیرد.مصرف مشروبات الکلی بر جسم، روان، کار، مناسبات اجتماعی و فرهنگ جوامع تأثیرات مهلکی برجایی می گذارد.تحت تأثیر الکل اصول اخلاقی و انسانی به دست فراموشی سپرد می شود و تنش ها و نابسامنی های جدی در روابط خانوادگی و اجتماعی پدید می آید و به تدریج اختلالات روانی و عصبی افزایش میابد.(عزیزی؛1382 :349-347) بنابراین فرد مجبور است عوارض ناشی از این تحمیل را نیز متحمل شود که خود دارای انواع عوارض است که در این قسمت به هرکدام اشاره ای مختصر می شود:

الف-عوارض روانی مصرف مشروبات الکلی:

در الکلی های مزمن معمولأ فساد اخلاقی و زوال شخصیت متداول است. در پاره ای موارد ممکن است به زوال عقل یا دمانس نیز منتهی شود.خود خواهی، خود پرستی و احیانأ وحشیگری بر خلاف ظاهر خوب و حق به جانب، از خصوصیات این افراد است... عاطفه از بین می رود، جاه طلبی زائل می شود و نسبت به ظاهر خود بی توجه شده و از خانواده نیز غافل می گردد.(ایزدی؛2536 :120-119)

عمومی ترین عارضه ی روانی اعتیاد به الکل تغییر در خلق و خوی شخص است که بالاخره به جنون بلاهت در

مریض منجر می شود...در نزد معتادین وقتی الکل به مرحله ی اشباع در بدن می رسد خشونت در رفتار شخص ظاهر می شود...حالت انفعالی شخص به چگونگی کلی آن ها بستگی دارد ؛ چنانکه در اشخاص افسرده و منزوی آنچه به درون آن ها فشار می آورد ظاهر می شود... تفکر شدیدأ تحت تأثیر عواطف قرار گرفته و با بی پروایی به ظهور می رسد.هماهنگی موجود بین محتویات تفکر به تدریج از بین رفته و در نتیجه شخص پرت و پلا می گوید و در صورتیکه مستی فوق العاده شدید باشد قدرت تفکر از بین می رود و فعالیت ذهنی ضعیف شده ، خستگی بی جهت به شخص دست می دهد ، قدرت توجه نیز ضعیف شده و شخص قبل از خواب به حالت اغما می افتد... (ناظر؛1367 :69-67)

در مسمومیت های مزمن نمیتوان از ناراحتی های بخصوص نام برد زیرا واکنش های روانی هر فرد تابع شخصیت او بوده و مسمومیت فقط آن ها را تشدید می کند.(ریس؛1364 :318)

ب-عوارض اجتماعی مصرف شروبات الکلی :

برخی از مهمترین آنها عبارتند از:تصادفات رانندگی و ایجاد خطرات جانی و مالی و احساس ترس برای خود ودیگران، مستی در ملأ عام ، بروز رفتارهای خلاف اخلاق ، ولگردی ، تخلف از سایر مقررات ، خود کشی و آدم کشی ، ایراد ضرب و جرح ، تجاوز به عنف (صدیق سروستانی؛181:1387) از بین بردن امنیت عمومی ، ایجاد رعب و وحشت در مردم ، افزایش طلاق و جدایی و...

انگیزه ی پرخاشگری نیز تحت تأثیر الکل شدت می یابد و اغلب نزاع ها بواسطه ی این عامل می باشد(عظیمی؛ 2537 :182)

از دست دادن پیشرونده ی کنترل اجتماعی در دریافت میزان الکل سر انجام منجر به مداخله در کار، خانواده، ارتباطات، دوستی ها  و فعالیت های اجتماعی شخص می گردد.(شهریاری؛1369 :372)

علم بزه شناسی نیز الکلیسم را منشاء بسیاری از جرائم و بروز خساراتی توان فرسابرای فرد و خانواده و جامعه و نسل فردا می داند و علل شیوع آن را مانند هر پدیده ی مضر دیگر و مخل به نظم اجتماعی تحت مطالعه و بررسی قرار می دهد.(کی نیا؛1370 :19)

عدم مسئولیت پذیری، بی نظمی، فساد نسل، قاچاق، سرقت، اخاذی، تهدید و از بین رفتن عزت نفس و آبرو  ازدیگر عوارض اجتماعی مصرف مشروبات الکلی است.(قائمی؛1366 :96)

پ-عوارض اقتصادی مصرف مشروبات الکلی:

قاچاق پدیده ی شوم و مخربی است که صدمات فراوانی بر اقتصاد کشور وارد و فعالیت اقتصاد رسمی و برنامه ها و سیاست های کشور را تحت الشعاع قرار داده و دچار اختلال می نماید...تحمیل هزینه های ارزی قاچاق خارج از عرصه اقتصاد ملی بوده و ارز هنگفتی را به دولت تحمیل می کند، در این راستا مسیر حرکت اقتصاد ملی نیز با مشکل مواجه می شود...(Magdalesh.bloysky.com)

همچنین کشف و انهدام شبکه ها و کارگاههای تولید مشروبات داخلی ، مقابله با قاچاق و قاچاقچیان  مشروبات الکلی ، اعمال سیاست های کیفری در قبال این گونه جرایم ،خسارت های وارده وبزه های انجام شده توسط این افراد از یک طرف  و شناسایی افراد مصرف کننده ، کنترل و درمان افراد مصرف کننده از طرف دیگر هزینه های سنگینی را روی دوش دولت ها  میگذارد.

ج-عوارض جسمی مصرف مشروبات الکلی:

بر خلاف سموم دیگر که معمولأ بخش یا بخش هایی از بدن را هدف قرار داده و بدان بخش یا بخش های دیگر آسیب می رسانند، الکل تمامی اعضای بدن را هدف قرار می دهد...الکل پس از ورود به دستگاه گوارش، به سرعت جذب بدن می شود و ظرف 3-2 ساعت پس از مصرف آن، آثار خود را بروز می دهد.تنها 5 تا 10 در صد از الکل مصرف شده، از طریق ادرار و تعریق و تنفس از بدن خارج می شود مابقی آن، به گاز کربنیک و آب مبدل می گردد.(اشرفی؛1391 :752) غدد داخلی و عصبی و اعمال جنسی دچار آسیب و بی نظمی می شود...آسیب به سیستم قلبی ، عروقی ، کبد، دستگاه تنفس ،دستگاه عصبی و دستگاه گوارش ، سکته قلبی ، فشار خون ، کمبود اکسیژن واریس مری و خون ریزی های شدید ، التهاب معده و اثنی عشر ، سرطان معده، هپاتیت الکلی ،ایجاد اختلال روی وظایف جنسی و غدد جنسی ، انواع بیماری های مقاربتی، اثر نا مساعد روی نسل ، رشد نامناسب جنین، انواع بیماری های چشمی (عزیزی؛351:1381) همچنین اختلال خواب ، اختلال تغذیه ای ، ضعف عضلانی ،کبد چرب، سیروز کبدی و نارسایی کبدی، افزایش خطرهای سرطان سر و گردن، سوءتغذیه به ویزه کمبود ویتامین های گروه B،نارسایی و سرطان پانکراس، توهم های شنوایی پایداراز عوارض طولانی مدت مصرف مشروبات الکلی میباشد.(وزارت بهداشت؛137:1381).

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...